Италия залови влак пълен с незаконен боклук за България Разтоварване на незаконни отпадъци от спряна композиция за България. Снимка: Карабиниерска служба за околната среда, Италия

Италия залови влак пълен с незаконен боклук за България

Мащабна акция на италианските екокарабинери спря незаконен износ на отпадъци за България. Криминалният експорт бе заловен в товарна влакова композиция, спряна в италианския град Леко. Информацията за BlueLink.net предаде отделът за борба с екомафията към италианската организация Легамбиенте, която се позовава на доклади на италианските служби. Според тях влакът е бил натоварен с отпадъчен материал много различен от този, посочен в съпътстващата документация.

Токсична документна измама

Скандалното разкритие е резултат от мащабна акция на Командването на карабинери за опазване на околната среда. Сред задачите на службата е и ограничаване на незаконното съхранение на отпадъци.  След разкриването на множество злоупотреби в райони на Северна Италия, използвали като сметище района на Леко, карабинерите от Екологичното оперативно звено в Милано, в сътрудничество с Агенция „Митници и монополи“ – Митническа служба Комо – Териториален оперативен отдел Леко, и с Регионалната агенция за опазване на околната среда на Ломбардия – отдел Леко, извършили внезапна трансгранична проверка на превоз на отпадъци. Износът бил предназначен за фабрика за възстановяване в България. Италианската екополиция помести снимки и видео от случая на 11.12.2019, които може да видите от линка към телевизионен реортаж на LN тук.

От публикуваните видео, фотоматериали и  предоставената документация се вижда, че вместо възстановими пластмасови отпадъци, както гласят сертификатите в документите, заловеният товар се състои главно от смесени промишлени материали. Те са включвали пластмаси и гума, парчета плат, гумена пяна, тетрапак, смесени опаковки и други. Част от материалите са били отпадък от предишна обработка, вече извършена в други инсталации, който не притежава никакви експлоатационни или рециклируеми фракции, информира италианското издание.

В резултат от разследването е иззет целия товар, състоящ се от 582 бали, натоварени в 17 железопътни вагона с общо тегло 815 тона, чиято стойност е около 130 хиляди евро. Карабинерите в Милано провеждат изследване на иззетия материал, по поръчка на заместник-прокурора на съдя в Милано, Франческо Де Томиси. Не може да се изключи, че отпадъците, които са били предназначени за износ, произхождат не само от Ломбардия, но и от други части на Италия, информира Giornale di Lecco. В момента са предприети дейностите по вземане на проби и характеризиране на отпадъците, за да се пристъпи към последващо извозване и транспортиране до разрешени съоръжения.

България – удобното сметище

Скандалната вест от Италия дойде на фона на безпрецедентни нива на замърсяване на въздуха в София и други градове, и задълбочаващо се недоволство срещу вноса на чуждестранни отпадъци за изгаряне в България. През последните години се увеличи броят на въглищните централи, които въвеждат по-изгодното за тях гориво от биомаса, RDF и/или нефтошисти. Без каквито и да е инвестиции в екологичност, централите които горят подобни отпадъци получават субсидии и си спестяват разходите за квоти, каквито се налагат за въглищата. В съчетание с благосклонното отношение на ръководеното от про-индустриалния министър Нено Димов министерство на околната среда и водите, всичко това прави изгарянето на отпадъци много примамлив бизнес с висока печалба.

Но според природозащитни организации той има висока здравна цена, която живеещите наблизо плащат. Местните общности са .изправени пред задълбочаващо се замърсяване от още по-разнообразни източници заради замяната на въглищата с отпадъци, заявиха от „За Земята — достъп до правосъдие“ (ЗЗДП). Организацията обединява усилията на неправителствените групи CEE Bankwatch, „Грийнпийс“ — България и Екологично сдружение „За Земята“, които работят за устойчиво управление и нулеви отпадъци, вместо изгарянето или депонирането им.

Според природозащитниците  изгарянето на отпадъци представлява “порочна практика”, която е възможна заради леките процедури за получаване на разрешителни за по-малки количества, тъй като при изгаряне на до 100 тона отпадъци на денонощие се прави преценка дали да се извърши оценка за въздействието върху околната среда.

ТЕЦ „Брикел“ няма да получи решение да гори отпадйци, реши съдът в Стара Загора. Снимка: ЗЗДП

В случая с ТЕЦ Брикел собствениците разделили биомасата от RDF с довода, че след като са под 100 тона, оценка не е нужна. Съдът в Стара Загора обаче реши вчера, че компетентните органи неправилно са разрешили на ТЕЦ „Брикел“ да не прави анализ как изгарянето на разнообразен коктейл от отпадъци ще се отрази върху здравето на хората и природата. Съдът постанови също, че биомасата е вид отпадък, съобщиха от ЗЗДП.

Друга често срещана стратегия е поетапното увеличаване на изгаряните обеми — „Топлофикация – Сливен“, например, първоначално започва с изгаряне на 38,4 тона и след това премина на 70,8 тона на денонощие. По подобен начин действат почти всички централи, свързани с бизнесмена Христо Ковачки, които една по една започват да изгарят отпадъци, твърдят от ЗЗДП.

Според инвеститорите изгарянето на отпадъци било по-благоприятно за околната среда, защото в тях имало по-малко сяра. Но се премълчават другите вредни замърсители, като тежки метали,  диоксини и фурани. Нито едно от тези твърдения обаче не е доказано до момента, защото точното съдържание на горивото от отпадъци не е ясно, а централите и институциите отказват да предоставят тази информация, коментират природозащитниците.

Повече по темата в Евромегдан

Изгарат ли се токсични отпадъци в България?, репортаж на Ксения Вакрушева, 06.09.2019

отпадъци

Още нещо важно

За да продължаваме да търсим гласовете и гледните точки на хората, които все по-рядко звучат в масовите медии, и да отстояваме етичните, демократични и професионални стандарти на журналистика в обществен интерес, имаме нужда от самостоятелност. Можете да ни подкрепите като направите дарение за „Евромегдан“ по сметката на издателя ни, фондация „БлуЛинк“.