В Англия свалиха реклами с джендър стереотипи

В Англия свалиха реклами с джендър стереотипи Свалена реклама на Volkswagen представя мъже, ангажирани с приключенски дейности, заедно с жени, които спят или се грижат за дете. Снимка: ASA / PA

Британският надзорен орган за рекламни стандарти ASA отсъди, че две телевизионни реклами нарушават нововъведените на Острова правила за намаляване на половите стереотипи. Едната, на  крем-сирене Филаделфия, представя нови татковци, които се сблъскват комично, докато се грижат за бебетата си. Втората, на Фолксваген, показва жена, седнала пасивно до детска количка. ASA забрани рекламите след оплаквания от обществеността, че увековечават вредни стереотипи за джендър ролите на мъжете и жените.

Новите правила бяха въведени в Англия в началото на годината. Те забраняват изобразяването на полово стереотипни дейности. Целта бе да се преустанови ограничаването на начина, по който хората възприемат себе си и околните, и на житейските решения, които вземат, припомня “Гардиън”.

В рекламата за кремообразно сирене Филаделфия на Монделез са показани двама татковци, които ядат обяд в ресторант, в който храната циркулира на конвейер. Докато разговарят, те забравят за бебетата и ги виждат отнесени от конвейера. „Хайде да не казваме на мама“, казва единият.

Според жалбоподателите хумористичната реклама увековечава вредния стереотип, че мъжете са неспособни да се грижат за деца и биха ги изложили на риск в резултат на своята некомпетентност

Монделез отговориха на ASA, че са поставени в патова ситуация, тъй като специално са избрала двама татковци, за да избегнат друг стереотипен образ – на две млади майки, които се справят с всички задължения за грижа за децата. ASA забрани рекламата, с аргумента че затвърждава образа на мъжете като неефективни родители.

ASA забрани тази реклама на VW за „вредно полово стереотипизиране“ .

Рекламата за електрическия модел на Volkswagen eGolf показваа поредица от сцени, включващи мъж и жена в палатка на чистото скално лице, двама мъже астронавти, мъжки параатлет и жена, седнали на пейка до детска количка. Текстът заяви: „Когато се научим да се адаптираме, можем да постигнем всичко.“

Жалбоподателите твърдят, че рекламата показва мъжете ангажирани с приключенски дейности, но за разлика от мъжкия си колега, скалната катерачка е „пасивна“, тъй като е заспала, а жената с детската количка е изобразена в стереотипна грижовна роля на майка. От немския автомобилния гигант заявиха, че рекламата не е сексистка, а грижата за новородено е изменящ живота опит за адаптация, независимо от пола на родителя. ASA обаче „заключи, че рекламата представя стереотипи за пола по начин, който може да причини вреда“.

Критици, цитирани от Гардиън, определят новите правила като твърде строги. Те смятат, че забраната дори на най-безобидното използване на полови стереотипи е твърде крайна.

ASA отсъди, че реклама на крем-сиренето Филаделфия налага представата, че мъжете не умеят да се грижат добре за деца.

„Обезпокояващо е как ASA поема ролята на морална полицията“, заяви пред британското издание Джерайн Лойд-Тейлър, експерт по рекламата в адвокатската кантора Луис Силкин. Според него регулаторът е оставил стремежа за налагане на новите правила да надделее над здравия разум в тази първа серия от решения.

„ASA изглежда не е в синхрон с обществото като цяло. Настоящото определение на ASA за „вреда“ е неприложимо и трябва спешно да се изясни. Надявам се тези рекламодатели да потърсят независимо преразглеждане на новите решения.“, заяви Силкин пред “Гардиън”.

Clearcast, органът, отговорен за проверка на рекламите преди излъчването им, също изрази разочарование от решенията. Според тях интерпретацията на ASA по новото правило и издадените насоки отиват отвъд предвиденото и ще засегте широк спектър от реклами.

Повече по темата в „Евромегдан“

реклама

женски и джендър права

Още нещо важно

За да продължаваме да търсим гласовете и гледните точки на хората, които все по-рядко звучат в масовите медии, и да отстояваме етичните, демократични и професионални стандарти на журналистика в обществен интерес, имаме нужда от самостоятелност. Можете да ни подкрепите като направите дарение за „Евромегдан“ по сметката на издателя ни, фондация „БлуЛинк“.