Науката в плен на политическото лоби във Вашингтон Парите имат думата, проучване на политическото лобиране във Вашингтон и неговото влияние върху закона за изменението на климата. Снимка: Уикимедия

Науката в плен на политическото лоби във Вашингтон

Между 2000 и 2016 г. политическият лобизъм на Вашингтон е използвал парични средства по-щедро от всякога. Електроенергийните, добивните и транспортните компании са вложили около 2 милиарда долара, за да „лобират“ конгреса и сената в САЩ по въпроси, свързани със законодателството в областта на климата. Секторите, които най-вероятно ще бъдат засегнати от промените в закона, са похарчили най-много. За сравнение, екологичните организации и секторът на възобновяемите енергийни източници харчат не повече от една тридесета от тези суми.

През първите 16 години на новия век разходите за лобизъм в САЩ се колебаят. Между 2000 и 2006 г. лобистите на големите енергийни компании изхарчиха само около 50 милиона долара. Но когато президентът Обама встъпи в длъжност през 2009 г., а конгресът започна да обмисля законодателство за ограничаване на глобалното затопляне, свързано с разточителното използване на изкопаеми горива в световен мащаб, разходите за лобизъм достигнаха 362 милиона долара, според скрошно проучване на списанието „Climatic Change“.

Парите говорят по-силно и по-ефективно от доказателствата

Оттогава президентът Тръмп обяви, че САЩ се оттеглят от глобалното споразумение за ограничаване на климатичните промени, подписано от Обама. Изводът е, че когато става въпрос за влияние върху законодателство в областта на климата, парите говорят по-силно и по-ефективно от доказателствата.

Лобизмът не е нещо ново. В демократичните страни всички групи, които работят в сферата на бизнеса, политиката, правото и икономиката, се стремят да убеждават законодателите, а убеждаването включва разходи. Но гласоподавателите и обикновените граждани, които са най-силно засегнати от климатичните промени и енергийната политика, не могат да разберат нито натиска, нито професионализма на убеждаването, нито цената, платена за него.

„Лобизмът се осъществява далеч от очите на обществото“, казва социологът Робърт Бруле от Университета Дрексъл във Филаделфия, който е работил по близо 2 милиона официални тримесечни отчета, които се изискват по закон от всички професионални лобисти, които лобират от името на клиент, имат повече от един контакт с държавни служители и прекарват повече от 20% от времето си в лобиране.

Няма открит дебат или опровержение на гледните точки, предложени от професионалните лобисти на закрити срещи с държавни служители. Контролът върху характера и потока на информацията към правителствените лидери може да бъде сериозно променен от лобизма и създава ситуация на систематично изопачена комуникация.

Само малка част

“Процесът може да ограничи предаването на точна научна информация в процеса на взимане на решения.“

Всъщност професионалните лобисти са похарчили повече от 50 милиарда долара през тези 16 години, а климатичните промени са причина само за част от тази инвестиция.

Професор Бруле е установил, че през последните 16 години секторът на електроенергийните услуги е похарчил 554 милиона долара – една четвърт от всички разходи за лобизъм. Инвеститорите в сферата на изкопаемите горива са похарчили 370 милиона, а доставчиците на транспортни услуги са извадили от джобовете си за 252 милиона.

Не е тайна, че големите добивни компании са се противопоставили на науката за климата и на опитите за ограничаване на глобалното затопляне.

Преди пет години професор Бруле си поставя предизвикателството да идентифицира политическата манипулация на американското законодателство в областта на изменението на климата. Той е проучил данни от 91 организации, които отричат климатичните промени, и е установил, че са получили 558 милиона долара „на тъмно“ от 140 фондации и тръстове, чиито собствени източници на финансиране не са ясни.

Силно послание

Преди три години един изследовател в Университета в Йейл обработил литература от последните 20 години, която отрича промените в климата, американски медийни публикации и документи от Президентсвото, за да потвърди, че организациите с влиятелни благодетели (които включват поне един петролен гигант) по-успешно са разпространявали посланията си.

Заключението отново – парите имат думата. А професор Бруле дори предупреждава, че последното му проучване все още не разкрива колко насилствено говорят парите.

Неговите данни покриват само „отчетните разходи за лобизъм“. Той не включва дейности, свързани с лобизма като мобилизиране на обикновени хора, връзки с медиите и връзки с обществеността. Изчислено е, че за тези дейности се изразходва също толкова голяма сума.

Текстът „Washington’s political lobbying shackles science“ на Тим Радфорд е публикуван на 24 юли 2018 г. в Climate News Network. Превод от английски език: Нанси Борисова / Евромегдан. 

Още по темата в „Евромегдан“: 

климатични промени

Още нещо важно

За да продължаваме да търсим гласовете и гледните точки на хората, които все по-рядко звучат в масовите медии, и да отстояваме етичните, демократични и професионални стандарти на журналистика в обществен интерес, имаме нужда от самостоятелност. Можете да ни подкрепите като направите дарение за „Евромегдан“ по сметката на издателя ни, фондация „БлуЛинк“.