“Джендър идеологията“ – измислица, която нанася сериозни вреди
България далеч не е първата страна, в която новите консерватори водят шумна пропагандна война срещу създаденото от самите тях плашило, наречено „джендър идеология“. Мишел Гало описва пагубните последствия от употребата му в Латинска Америка.
Опасното понятие , което има силата бързо да мобилизира гласоподавателите и да вдъхва нови сили на консервативния дневен ред, възникна в Латинска Америка. Наричат го „джендър идеология“, която според консервативните политици и активисти, които са го съчинили, преформулира реформите в полза на жените и ЛГБТИ хората (лесбийки, гей, би-, транс и интерсексуални) – като например правото на еднополов брак – за „налагане“ на система от вярвания, която заплашва „християнските ценности“ и покварява обществото.
Ако този наратив за джендър идеологията продължи да набира популярност, трудно извоюваните права на ЛГБТИ хората и на жените може да бъдат застрашени.
Засега заблудата дава резултат: през 2016 г. в Колумбия кампания против джендър идеологията спомогна за отхвърлянето на мирно споразумение между колумбийското правителство и Революционните въоръжени сили на Колумбия.
политическите сили, подкрепящи войната срещу „джендър идеологията“, са същите, воювали десетилетия наред против правата на жените и ЛГБТИ
Колумбийският пример показва също така, че политическите сили, които насаждат страх от „джендър идеологията“, са почти същите, които десетилетия наред отричаха правата на жените и на ЛГБТИ хората. Като ребрандират политиката си в опозиция на „джендър идеологията“ и ползват популистки и основани на страх послания, консервативните сили в обществото отново могат да атакуват правата на ЛГБТИ хората и на жените.
Употребата на понятието набира скорост в Европа, след като активисти и политици в Испания, Франция и др. боравят с него в опит да ограничат правата на жените и ЛГБТИ хората.
Един от най-екстремните примери е от Полша. През 2013 г. католически свещеници започват кампания против джендър идеологията, която бързо е подета от консервативни активисти, групи и политици. Не е изненадващо, че от изказване на свещеник, че „джендър идеологията е по-голяма заплаха от комунизма и нацизма“, кампанията бързо стига до подкрепа на спорното предложение за забрана на абортите.
Въпреки свежото си ребрандиране, анти-джендър идеологията залага на две заблуждаващи предположения, на които открай време се градят кампаниите срещу правата на жените и на ЛГБТИ хората. Първо: че реформите в полза на ЛГБТИ хората насърчават хомосексуалността, подкопава традиционната представа за семейство и заплашва християнските ценности. Второто: че хората трябва да се придържат към остарели норми за ролите на половете, а дейностите на жените извън дома трябва да се ограничават.
Като представят отхвърлянето на тези заблуди като посегателство над самото християнство, политиците използват джендър идеологията, за да печелят подкрепата на консервативните евангелисти и католици – два електорални блока със значителна политическа мощ в Латинска Америка.
Срещу джендър правата и мира
Тази стратегия се оказа най-ефективна в Колумбия преди референдума за мирното споразумение. Писани с участието на жертви на конфликта, колумбийските мирни споразумения бяха първите по рода си, съставени така, че да вземат предвид пола, така че да се осигури включване на жените и ЛГБТИ хората в мирния процес.
Докато много поддръжници на човешките права приветстват това като вълнуваща стъпка напред, консервативни политици като бившия президент Алваро Урибе, рамкират включването на правата на ЛГБТИ хората и на жените в мирното споразумение, като налагане на „джендър идеология“. Така те приравняват гласуването с „да“ на референдума с глас против християнските ценности и традиционното колумбийско семейство, а не като глас за прекратяване на 50-годишен конфликт.
В региона бързо се появяват и други примери за подобни послания, основавани на страх: в Мексико, Перу, Бразилия, Панама и други. Само седмици след началото на кампанията в Колумбия, в Мексико започват протести срещу еднополовите бракове. Междувременно, в Перу започнаха протести против включването на сексуално образование и образование по джендър идентичност в училищата.
И в двете държави огромните кампании шокиращо много приличат на тази в Колумбия и разпространяват подобна информация и послания – вероятно резултат от координация между опонентите на „джендър идеологията“ в Колумбия и тези държави.
След като аргументите срещу джендър идеологията“ се доказаха като успешен начин за мобилизиране на консервативни гласоподаватели, е силно вероятно фразата да играе значителна роля по време на президентските избори в Колумбия и Мексико.
използването на подвеждащото понятие „джендър идеология“ е опит за експлоатиране на религиозни вярвания с цел натрупване на политическа власт и отричане на основни човешки права
За да се справят с подобни атаки, поддръжниците на правата на жените и на ЛГБТИ хората трябва да продължават да осведомяват обществото за приноса им към обществото, като в същото време изобличават подвеждащото понятие „джендър идеология“ и разкриват, че използването му е опит за експлоатиране на религиозни вярвания с цел натрупване на политическа власт и отричане на основни човешки права.
Ако хората, които подкрепят човешките права, не се намесят сега и ако заблудата за „джендър идеологията“ продължи да се разпространява в региона през 2018, има вероятност постиженията на жените и на ЛГБТИ хората в последните години да се окажат застрашени.
–
Текстът „Gender Ideology“ Is a Fiction That Could Do Real Harm“ на Мишел Галло първоначално е публикуван на 29 август 2017 г. на сайта на фондациите „Отворено общество“ под лиценз CC BY-NC-ND 3.0. Превод от английски език – Калина Момчева / Група за активни преводи.
Настоящата публикация стана възможна благодарение на финансовата подкрепа на БЪЛГАРСКИ ФОНД ЗА ЖЕНИТЕ.
Още по темата в „Евромегдан“: жени и джендър
Още нещо важно
За да продължаваме да търсим гласовете и гледните точки на хората, които все по-рядко звучат в масовите медии, и да отстояваме етичните, демократични и професионални стандарти на журналистика в обществен интерес, имаме нужда от самостоятелност. Можете да ни подкрепите като направите дарение за „Евромегдан“ по сметката на издателя ни, фондация „БлуЛинк“.