Разходка в мрака
На малката квартална улица тротоар няма и вървим все напред някъде по асфалта. Навън е слънчево, поне така говори топлината по кожата ми. Усещам как се разминаваме с женски гласове, звънтят вдясно от нас. Вляво, струва ми се като на ръка разстояние, минава автомобил. Чудя се дали пък не се задава още един, точно срещу нас. Вървим из Люлин 8, който за мен е само звук, и се надявам, че поне околните ще ни пазят от опасности, ако няма как сами да опазим себе си. Просто защото няма как да ги видим.
Докато търся информация за диалога между виждащи и невиждащи и взаимната им емпатия, се чудя доколко наистина можем да се поставим на мястото на другия и да вкараме истинско значение в машиналното “разбирам”. Пътят до там е ясен и не се чудя дълго дали да тръгна натам. Доброволно решавам да се разделя със зрението си, поне за малко. Без да виждам София, тръгвам из нея, за да я погледна, както никога преди, и сама да усетя колко гостоприемна може да е тя за хората със зрителни увреждания.
Липсата на зрение никога не ме е спирала да си поставям цели и да се предизвиквам
В подлеза пред Софийския университет очаквам Панчо Карамански. Когато започнах да търся незрящ човек, който би се съгласил да сподели част от деня и опита си с мен, името му се появи в повече от една препоръка. Съгласи се без изобщо да се замисли (и без да ме познава). С впечатляваща точност се появява високо момче, което умело се движи в забързания подлез, придружено от кучето водач Жан. Не ми е трудно да разбера защо ми казаха, че “той е човекът”. Панчо е на 24 години, заразително усмихнат и позитивен. Лесно предразполага към спокойно и свободно общуване. Самият той не се притеснява да говори за себе си – за свързаното с обстоятелството, че е незрящ, и за всичко останало. Отворен е към всичко ново – хора и случки. „Липсата на зрение никога не ме е спирала да си поставям цели и да се предизвиквам”, казва твърдо Панчо и допълва, че и нашата среща е резултат от същата тази решителност: „ Ти ме попита „искаш ли”, ами искам, какво да губя? Не ме е страх, даже и да губя. А и да губя, не е причина да не искам.”
Все още виждаща помагам на Панчо по пътя към църквата “Св. Неделя”. Той е категоричен, че не е добра идея да “вляза в тъмното” от мястото на срещата ни – не му е добре познато, а и не го харесва особено. Дори не съм се замисляла колко объркващо може да бъде за незрящите – с всички преминаващи хора и неизменния звук от гайда в градинката пред Университета, който заглушава важните ориентировъчни шумове наоколо.
Спираме се пред Военния клуб. Докато режа парчета бинт, които да залепя върху очите си с лейкопласт, започвам да си спомням притесненията на приятелите ми дали идеята не е неразумно опасна и картини на падане по стълби, които въображението ми ражда. Замислям се какво приключение може да е пресичането на улицата между Народното събрание и сградата на БАН, дори когато виждаш, и как ако не бях до Панчо, нямаше как да знае, че е преминал бялата линия на платното. “Всичко ще е наред”, казвам си. Поставям и второто парче бинт, няма картина, в главата ми се пробужда инстинктът за самосъхранение: “Какво правиш?”. Пропъждам го.
Ще трябва да се държиш за мен. Ако те пусна сама, си мъртва
Давам си няколко секунди да свикна с новата реалност, да послушам града. София бърза – вляво булевардът звучи така сякаш по него се развива автомобилно състезание; София се разкрасява – с пронизващ шум на бормашина някъде около нас върви ремонт. А пред нас, зад нас, навсякъде, хората минават, говорят, смеят се и във всеки един момент имам усещането, че ще ни блъснат. Не. Моля Панчо за “съвети за оцеляване”. Казва ми, че най-важното е да бъда концентрирана и да не правя резки движения. “Но ти ще трябва да се държиш за мен. Ако те пусна сама, си мъртва”, казва ми през смях, но знам, че не се шегува (съвсем). Не се и противя.
Докато вървим и се уча да не проверявам пространството с ръце, за да не страдат околните минувачи, се чудя на спокойствието си. Странно е, че го няма усещането, че ей сега ще се блъсна в нещо. Имам пълно доверие на Панчо, оставям се той и Жан да ме водят и някак си съм убедена, че всичко ще е наред. “Спри”, казва изведнъж със сериозен тон Панчо.
“Ето, усещаш ли”, подава белия бастун в ръцете ми някъде около (предполагам) Етнографския музей, “това е шахта, точно пред нас”
“Ето, усещаш ли”, подава белия бастун в ръцете ми някъде около (предполагам) Етнографския музей, “това е шахта, точно пред нас”. Докато осъзнавам, че сме били на крачка от някоя контузия, чувам мъжки глас, който ни вика, втурнал се към нас. Оказва се, че препятствието по пътя, което мислехме за кош, кашпа за цветя или кой знае какво, е ограждение за сигурност. Така казва бързащият да ни помогне работник и се уверява, че безопасно ще преминем през района на ремонта и дебнещата пред нас втора отворена шахта.
“Извинете, от коя страна на Шератон сме”, пита Панчо минаващия край нас младежки глас. Не следва реакция. “По-важно е да каже на човека, с когото е, за някакви 120 лева”, казва риторично Панчо. Не звучи изненадан, като че ли е свикнал на всякакво отношение. А София показва различните си лица дори в рамките само на един подлез – без да сме молили, жена ни предлага помощта си.
В метростанцията пред НДК осъзнавам колко зависима от другите съм в момента. Хаотично ровя из чантата си в търсене на пари за билет. Уви, банкнотите ми се струват толкова еднакви, че не мога да преценя коя да дам. С обичайната ми вяра в хората просто предлагам няколкото банкноти на касиерката и шеговито казвам, че някъде сред тях май има 2 лева. А тя, усмихната, услужлива, ги взима, поставя рестото в ръката ми и постоянно ми повтаря, че няма нужда да се притеснявам. Май много си личи колко нова съм в разходките на тъмно…
„Ще те пусна само за малко“, казва ми Панчо, а аз бързо осъзнавам колко неистинен отговор е „добре“. „Очите ми“ ме пуснаха за малко и нямам предтава къде точно се намирам, на какво разстояние са предметите и бързащите хора край мен. Изведнъж ме обзема паника. Да се оправиш сам в големия шумен град изисква поне някакви основни навици. Пък и малко повече смелост и спокойствие.
Пътуваме към Люлин. Със същата гостоприемност, с която допуска хората до мислите си, Панчо ме кани в дома си. С радост приемам възможността да докосна още малко от неговия свят (да видя – няма как). А по-подходящо място, на което да поговорим спокойно, не намираме. Кафене? Да, но не бива да е на самообслужване, нито пък да е твърде тясно, да няма проблем да влезем с Жан (въпреки че според закона той е навсякъде добре дошъл)… Разочарована от собствената си досегашна несъобразителност, усещам Жан, легнал на пода, плътно прилепен за крака ми. Успокояващо е да знаеш, че просто е до теб, съгласяваме се с Панчо; „мълчалив пазител“.
Можеше да се блъснем не в кофа, а в автомобил – паркиран на средата на тротоара. Многократните извинения на мъжа звучат искрено.
Никога преди не съм била в Люлин 8 – не знам как изглежда, нямам представа каква точно е гледката пред нас, когато излизаме от подлеза на метрото. Панчо обаче добре познава пътя до дома си – с всичките му неравности, изненадващи стъпала и стеснения на тротоара. Разходката ни обаче носи изненада и за него. „Ето, пипни, усещаш ли какво е това“, казва ми пред поредното предизвикателство. А то, разположено на средата на тротоара, гладко, метално, доста ме затруднява. Докато се чудя дали пък почти не сме се блъснали в контейнер за боклук, около нас се разнасят извиненията на мъжки глас. Можеше да се блъснем не в кофа, а в автомобил – паркиран на средата на тротоара. Многократните извинения на мъжа звучат искрено. Но се чудя дали ако не бяхме минали точно оттам, точно в този момент, той би помислил, че може би пречи на някого…
Вече малко по-уверена следвам Панчо из апартамента, в който живее с майка си и сестра си, която също има зрително увреждане. Тук нямам предимството на визуален спомен за мястото, изживявам го също като Панчо – чрез допир. От всички предмети, към които насочва ръката ми, най-много се впечатлявам от микровълновата печка. По иначе гладката й повърхност пръстът ми усеща необичайни грапавини. „Това са цветенца“, казва Панчо, като че ли става дума за нещо съвсем ествествено. Разказва ми, че майка му започнала да поставя точки от лак за нокти, с които той и сестра му да могат да напипват степените и програмите на различните електроуреди. С помощта на говорящ софтуер Панчо умело работи и с компютъра си. Открехва вратата към негова голяма страст – обработката на музика. С впечатляващи бързина и увереност се разхожда из специализираната програма, без да изслуша докрай напътствията на роботизирания глас, който го ориентира в нея. И тук познава пътя си достатъчно добре.
Липсата на зрение учи и на доверие, загърбване на егото и приемане на помощта на другите
Преди да излезем, в тесния коридор Панчо обръща внимание на, както го нарича, „крайно ненужен за нас предмет“. Гладкото огледало на стената напомня за невъзможната суетност. Според Панчо, когато не виждаш, не просто не се интересуваш от суетата, ти си над нея. Казва, че липсата на зрение учи и на още нещо – доверие, загърбване на егото и приемане на помощта на другите. В това се убедих и аз, здраво стиснала ръката на Панчо с вярата, че безопасно ме води напред. Ако безрасъдно бях решила да прекарам деня си не с него, а сама, единственият начин, по който бих оцеляла в голямата, объркващо шумна София, е чрез помощта на непознатите наоколо.
А София привечер звучи някак по-меко. Някъде край Народния театър напява мелодията на Summer Time. Срещата ни приключва там, където е започнала – във все така забързания подлез на Софийския университет. Очите болят, отказват да приемат светлината, от която са отвикнали, и инстинктивно се затварят, когато разказвам за преживяното. Просто защото някои спомени са само в тъмното.
–
Този журналистически материал е създаден в рамките на проект „Четвъртата власт в млади ръце: Журналистическа практика в обществен интерес”, изпълнен от фондация „БлуЛинк“, създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на материалa се носи от фондация „БлуЛинк“и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този материал отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България – www.ngogrants.bg.