Гласове за боклука
На 5 юли в Кюстендил се случи немислимото – роди се въображаемо птиче, разпери крила, литна и очурулика целия град и околностите. Птичето се казва “референдум”. Местен, организиран от кмета Петър Паунов. Всички впериха поглед в несъществуващото птиче и започнаха да обсъждат недостатъците и достойнствата му. Него го няма, обаче всички го виждат – ей този Радичков сюжет се случи в Кюстендил на 5 юли. И ние разказваме за него. Защото показва колко трудно е пряката демокрация да заработи по нашите ширини. И как пътят към дискриминация и пренебрегване на законите може да се окаже осеян с най-добри намерения за преодоляване на търговията с гласове сред ромите.
Годината е 2015-та, сега. Наближават местни избори. Някъде през пролетта в публичното пространство се лансира идеята в Кюстендил отново да има референдум. Кметът Паунов го потвърждава. Въпросите си три: “ Подкрепяте ли постъпилото предложение Петър Паунов да се кандидатира за кмет на община Кюстендил на предстоящите местни избори; подкрепяте ли продължаването на политиката за привличане на инвеститори в общинска собственост на територията на община Кюстендил; какво според Вас трябва да се направи за подобряване на работата на община Кюстендил. На първите две питания се отговаря с “да” или “не”, а в третото се вписва свободен текст.
Законът за прякото участие на гражданите във властта указва, че “местен референдум се произвежда в община, район или кметство за пряко решаване на въпроси от местно значение, които законът е предоставил в компетентност на органите на местно самоуправление или органите на района или кметството”. Свикването изисква дълга законова процедура. За разлика от 2011 г. обаче, когато в Кюстендил е проведен един напълно редовен референдум, тя сега не е извървяна.
Следователно инициативата на Паунов не е референдум. А щом не е, той може да направи всичко – да зададе какъвто въпрос поиска, да включи и изключи когото поиска, да преброи бюлетините както поиска. Прави го – въпросът му “да се кандидатирам ли отново” въобще не е от компетенцията на местната власт; изключва ромите, макар законът да повелява “общо, равно и пряко участие”; не използва избирателните списъци, какъвто е редът на легитимните референдуми, а сам изготвя списъци; в неговия “референдум” няма срок за информационна кампания, липсва равен достъп на спорещи страни (то и страни няма), няма го законовия ред за отпечатване на бюлетини, съставяне на протоколи. Вместо това Паунов събира доброволци и кани всички хора да гледат и броят. Това може да е викторина, но не и референдум.
Кметът може да направи всичко – да зададе какъвто въпрос поиска, да включи и изключи когото поиска, да преброи бюлетините както поиска.
Кметът е опитен юрист, винаги в изявленията, някъде между изреченията, допълва: “референдумът на коалиция “За Кюстендил” (неговата общинска коалиция), т.е. застрахова се, че допитването е частно. В шумната публична говорилня обаче никой не забелязва тази тъй важна подробност. Напротив – 99% от българските медии написаха и казаха, че на 5 юли, успоредно с Гърция, се е провел и референдум в България – в Кюстендил. Вестници пишеха за референдум, сайтове, телевизии… Една информационна агенция дори трепетно измери “избирателната активност”. Тъй се роди птичето, което всички коментираха, ама него го нямаше.
Във викторината-референдум участваха малко над 5000 души. Паунов бе пожелан да се кандидатира от 99.99%. И инвестиции поискаха хората. И бележки нахвърлиха по управлението. Мнозина граждани, “информирали се” от медиите, че кметът издига кандидатурата си чрез “пряка демокрация”, го поздравиха. Практиката сочи, че тази всеобща радост ще завърши с кандидатура за трети мандат.
Етично ли обаче постъпиха медиите – те обговориха като референдум нещо, което не е? ”Това е подвеждащ въпрос. Със сигурност организирането на подобна инициатива е свързано с частни, лични интереси на този, който стои зад нея. Референдумът е свързан с общественото мнение, което може да съществува само и единствено в среда на плурализъм и свободно, публично изразяване на гледни точки по дадена тема. В политиката обаче, дали едно поведение е етично, се определя от избирателите, които формират рамката на морално-ценностните ориентири. Ако те смятат, че са участвали в референдум, значи заслужават своите управляващи”, коментира Илия Вълков, член на Комисията за журналистическа етика (той уточни, че изразява лично мнение, а не на комисията).
Но казусът отваря още по-голям етичен проблем – изключването на ромското население.
Гражданско изключване
Правилно прочетохте по-горе, че викторината-референдум в Кюстендил изключи ромите. А изключването стана така – урни бяха разположени на много места в града, без ромския квартал “Изток”. Ако мургав жител от махалата реши да гласува на друго място, му се отказва, защото бюлетина се пуска след показване на лична карта и проверка на адресната регистрация (проверява доброволец, който стои край урната; ако гражданинът ром живее извън циганската махала, то може да гласува в съответната си секция; правилото важи за всички, т.е. участва се според адресната регистрация). В многобройните си изявления преди инициативата Паунов заяви, че в квартал “Изток” се вихри с търговия с гласове, т.е. махалата би опорочила мероприятието, затова е и изключена. “Нямаше смисъл да тормозим тези хора в едно партийно допитване – да ги притискат тарторите, да ги притесняват. Тарторите това й чакат. А хората там не се вълнуват от партии, коалиции. Решихме да им спестим притесненията”, каза кметът пред “Евромегдан”.
Има обаче пакет въпроси, на които седмици вече след събитието в Кюстендил търсим отговори. Изключването на ромите оправя ли проблема? Има ли демокрация без участието на всички? Ако е само за някои, то това демокрация ли е? Етично ли е да дискриминираш в името на демокрацията? Полезно ли е?
Има средства и методи за борба с купените гласове, но те изключват лишаването на групи от избирателни права.
“Когато изключваш една група от някакво меропирятие или акция, която по дефиниция обхваща всички, имащи определени права, в случая – избирателни, това е дискриминация. Кметът на Кюстендил обяви допитване до гражданите на Кюстендил, а не до „поддръжниците си“. Ако беше второто, има право да не иска някакви видове хора да участват. Но гражданите на Кюсетндил са всички с право на глас. Има средства и методи за борба с купените гласове, но те изключват лишаването на групи от избирателни права”, смята дългогодишният правозащитник и основател на правозащитния сайт “Маргиналия” Емил Коен.
“Такива референдуми не са тържество на демокрацията, а често е злоупотреба с нея. С изключването на циганите не помагаме на демокрацията. По-трудно е да ги включим – истински. Това би било принос към демокрацията, културата на участието и гражданската активност”, коментира и Първан Симеонов, директор на социологическа агенция “Галъп интернешънъл”. “Ограничаването на избирателните права на всеки един български гражданин противоречи на свободите, правата и задълженията, определени от Конституцията. Това че едни гласоподавалите с български етнически произход гласуват за партии и политици, които не харесвам, означава ли, че демокрацията страда от тях? Т.е. трябва ли да ги отделим от другите гласуващи”, попита реторично и Илия Вълков.
През 2011 г. урните за местния вот също бяха извадени от квартал “Изток”, избирателите му трябваше да гласуват из други секции в града. Кметът смята, че и с тогавашното действие, и със сегашното, помага на ромите и демокрацията: “Трябва да ги извадим от махалата, да ги смесим с другите хора, за да не са зависими. Така тарторите не могат да ги проследят, не могат да ги контролират за кого гласуват. Ние постоянно партнираме с ромите – осигуряваме инвестиции, реализираме проекти, 400 деца водим на училище. Първата крачка за възстановяване на демократичния процес е като осигурим спокойствие на тези хора. В Кюстендил е осигурено – гласуват в смесени секции, никой не може да ги следи за кого упражняват вот. Разбира се, нужни са и дългосрочни мерки за изваждане от зависимостта – образование, инвестиции, партньорства с неправителствения сектор”.